Wednesday, December 31, 2008

Penyakit

Penyakit cili dan penyelesaian

buah cili saya tu kat hujung dia macam terbakar jadi warna putih banyak jugak yg buah dia kena serang cam tu.... mcm kena bakar lak... merekot bawah dia....

klu jwapan nya pucuk ok taP hujung buah je gitu..aku suspect antraknos

cara:
ranting pokok ada kena serang tak? tempat yg kena tu berbulu tak? tempat hang sekarang ni musim hujan ka? kalu jawapannya "YA" bermaksud pokok hang kena penyakit hawar pucuk dan penyakit ni cepat merebak keseluruh pokok. ranting akan jadi kering dan layu... aku cadangkan hang guna racun kulat AMISTAR. memang berkesan...

atau
guna koside ( cupric hydroxide ) sekarang dah ok suma, dah tak busuk lagi.
jenis tepung (20gm/10 lit air )
mancozeb,antracol,topsin
Amistar mahai sangat,rm 180 sebotoi(250ml kot).

kalu pakai cooper tue,jgn campur racun serangga hat len,nnt daun terbakaq(guguq) dan jgn pakai selalu.

Racun serangga aku pakai hat besa ja mcm avimec 018(abemectin),
pengasus n solecron 500.Aku x pakai vita pasai dia busuk,nnt jiran komplen.

Dan amaran aku kat hgpa,jgn sesekali sentuh racun hat mai dr Siam!!racun tu org pangey kicap,pekat macam ayaq gula,rega dlm rm 120.Sekali kena,attack trus hati.mmg la ok,tp 10 thn lg,rasa la azab sakit dia!!Racun tu di larang bawa masuk Mesia.(Cameron pakai racun ni la secara haram)

No comments:

Post a Comment